Mme Cullinan Mme Cullinan
   
       
   

Quick Launch

Home
 

 Image Viewer

 
June 08
le lundi 8 juin

Voici la dernière leçon de l’année scolaire. J’espère que tout le monde passe un bel été! J

Here is the last lesson of the school year. I hope everyone has a wonderful summer! J​

FILA

Lecture:

Voici le deuxième mystère «Un cambriolage au château du Vieux Loup» Pratiques les stratégies de lecture suivantes avec le texte.

Here is the second mystery titled “Un cambriolage au château du Vieux Loup” Practice the following reading strategies using the text.

cambriolage1.jpg

cambriolage2.jpg 

Les Stratégies de Lecture :  

    1.       Faire 3 Observations: write 3 observations

J’observe que…

    2.       Faire 3 Prédictions- write 3 predictions

       Je prédis que………..parce que…. 

    3.       Liste de 10 mots nouveaux- find 10 new words and look them up in the dictionary and write the English word beside it.

    4.       Liste de 10 mots amis- write a list of 10 words that are very similar in English and French

    5.       Lecture- lis le texte

    6.       Liste de 10 mots clés- write a list of 10 key words

    7.       Résumé de texte- using your list of 10 key words, write a detailed summary  (5-8 sentences) and underline your key words

    8.       Faire des liens- Make 3 connections

        Cela me fait penser à ……. This reminds me of …..

        J’ai lu un autre livre où….

Écriture-Writing

Use the writing prompts provided over the past few weeks to write a paragraph each day. If you are not interested in any of these prompts, keep a daily journal in French, or write about anything that interests you.

En utilisant les sujets d’écriture, écris un paragraphe chaque jour. Si tu préfères, tu peux tenir un journal chaque jour, ou écrire à propos de ce qui vous intéresse.

 

À l’Oral et à l’Écoute- Speaking and Listening

Here are some suggestions:

      ·         Read your French paragraph or a French book to a family member or friend using Facetime.

      ·         Facetime with a friend or talk with a family member in French.

      ·         Watch a French video from one of the links suggested over the past two weeks.

      ·         Listen to the radio in French, or if you have the OhDio app that I suggested listen to a podcast, a French book, or to French music              while going outside for a walk.

Voici quelques suggestions:

      ·         Lis tes paragraphes en français ou un livre ou texte en français à une personne dans ta famille, ou à un ami(e) en utilisant Facetime.

      ·         Parles en français avec une personne dans ta famille ou avec un(e) ami(e) sur Facetime

      ·         Regardes une vidéo de Oniva ou tou.tv en français.

      ·         Utilise le app OhDio pour écouter à un livre, la musique, ou un podcast en français.

 

Sciences Humaines

Voici un autre livret au sujet de l’autonomisation. Lis les textes et réponds aux questions.

Here is another booklet which continues to explain empowerment. Read the texts and answer the questions.​ 

Sciences humaines 7e année livret2.docxSciences humaines 7e année livret2.docx


 

May 29
le vendredi 29 mai

FILA

Lecture:

On commence une nouvelle unité au thème des mystères. Voici le premier texte « Quelqu’un a volé le gâteau de Mme Delphine. » Pratiques les stratégies de lecture suivantes avec le texte.

We will begin a new unit with mysteries. Here is the first text, titled “Quelqu’un a volé le gâteau de Mme Delphine.” Practice the following reading strategies using the text.

MmeDelphine1.jpg

mmedelphine3.jpg

Les Stratégies de Lecture :

    1.       Faire 3 Observations: write 3 observations

J’observe que…

    2.       Faire 3 Prédictions- write 3 predictions

        Je prédis que………..parce que….

3.       Liste de 10 mots nouveaux- find 10 new words and look them up in the dictionary and write the English word beside it.

    4.       Liste de 10 mots amis- write a list of 10 words that are very similar in English and French

    5.       Lecture- lis le texte

    6.       Liste de 10 mots clés- write a list of 10 key words

    7.       Résumé de texte- using your list of 10 key words, write a detailed summary  (5-8 sentences) and underline your key words

    8.       Faire des liens- Make 3 connections

        Cela me fait penser à ……. This reminds me of …..

        J’ai lu un autre livre où….

 Écriture-Writing

Voici quelques nouvelles sujets d’écriture, et vocabulaire pour pratiquer l’étude de mots.

Here are some new writing topics and vocabulary to use with your word work activities.

Écriture pour soi mysteres super 3.docxÉcriture pour soi mysteres super 3.docx                 Étude de Mots mysteres super 3.docxÉtude de Mots mysteres super 3.docx


À l’Oral et à l’Écoute- Speaking and Listening

Here are some suggestions:

     ·         Read your French paragraph or a French book to a family member or friend using Facetime.

     ·         Facetime with a friend or talk with a family member in French.

     ·         Watch a French video from one of the links suggested over the past two weeks.

     ·         Listen to the radio in French, or if you have the OhDio app that I suggested listen to a podcast, a French book, or to French music while going outside for a           walk.

 Voici quelques suggestions:

     ·         Lis tes paragraphes en français ou un livre ou texte en français à une personne dans ta famille, ou à un ami(e) en utilisant Facetime.

     ·         Parles en français avec une personne dans ta famille ou avec un(e) ami(e) sur Facetime

     ·         Regardes une vidéo de Oniva ou tou.tv en français.

     ·         Utilise le app OhDio pour écouter à un livre, la musique, ou un podcast en français.


      Sciences Humaines:

     Voici un livret avec une introduction à l’autonomisation. Lis les textes et réponds aux questions.

Here is a booklet with an introduction of empowerment. Read the texts and answer the questions.

chapitre 1.docchapitre 1.doc

 

 

 

May 25
le lundi 25 mai 2020

FILA

Lecture :

Attached is a booklet you can use to practice making inferences. See the image below which explains that an inference is made when you piece together information from the text along with what you already know, in order to draw a conclusion.

Voici un livret avec plusieurs paragraphes courts que vous pouvez utiliser pour pratiquer à faire les inférences.

Inference3e.pdfInference3e.pdf

inference.jpg
 

Écriture :

Use the writing prompts provided to write a paragraph each day. If you are not interested in any of these prompts, keep a daily journal in French, or write about anything that interests you.

En utilisant les sujets d’écriture, écris un paragraphe chaque jour. Si tu préfères, tu peux tenir un journal chaque jour, ou écrire à propos de ce qui vous intéresse.

Sujets d'ecriture super 3.docxSujets d'ecriture super 3.docx

 

À l’Oral et à l’Écoute- Speaking and Listening

Here are some suggestions:

     ·         Read your French paragraph or a French book to a family member or friend using Facetime.

     ·         Facetime with a friend or talk with a family member in French.

     ·         Watch a French video from one of the links suggested over the past two weeks.

     ·         Listen to the radio in French, or if you have the OhDio app that I suggested listen to a podcast, a French book, or to French music while going outside for a           walk.

Voici quelques suggestions:

     ·         Lis tes paragraphes en français ou un livre ou texte en français à une personne dans ta famille, ou à un ami(e) en utilisant Facetime.

     ·         Parles en français avec une personne dans ta famille ou avec un(e) ami(e) sur Facetime

     ·         Regardes une vidéo de Oniva ou tou.tv en français.

     ·         Utilise le app OhDio pour écouter à un livre, la musique, ou un podcast en français.

 

 Sciences Humaines

Vous pouvez continuer à travailler sur votre capsule temporelle.

2020-COVID-19-Time-Capsule-FR.pdf2020-COVID-19-Time-Capsule-FR.pdf

May 15
le vendredi 15 mai 2020

Voici les réponses pour le texte Notre Dame de Paris en France de la semaine passée:

Reponses - Paris.PNG
thumbnail_Reponses - Paris 2 (1).png

thumbnail_Reponses - Interrogation - Paris.png

Voici un nouveau livret que vous pouvez travailler sur:

Vacances.pdfVacances.pdf

Lecture :

Écoutez à la lecture de deux livres (L’habit de neige et Le dodo de Mortimer) par Robert Munsch. Ensuite, écrivez un résumé de chaque texte. Je cherche un MINIMUM de cinq (5) phrases en chaque résumé.

L’habit de neige par Robert Munsch

https://ici.radio-canada.ca/premiere/livres-audio/arts/105775/habit-neige-conte-robert-munsch-claude-despins

Écoutez à la lecture de ce livre et écrivez un résumé du texte. Je cherche un MINIMUM de cinq (5) phrases.

Le dodo de Mortimer par Robert Munsch

https://ici.radio-canada.ca/premiere/livres-audio/arts/105774/dodo-mortimer-robert-munsch-marc-labreche

Écoutez à la lecture de ce livre et écrivez un résumé du texte. Je cherche un MINIMUM de cinq (5) phrases.

Écriture-Writing

Use the writing prompts provided over the past three weeks to write a paragraph each day. If you are not interested in any of these prompts, keep a daily journal in French, or write about anything that interests you.

En utilisant les sujets d’écriture des dernières trois semaines, écrit un paragraphe chaque jour. Si tu préfères, tu peux tenir un journal chaque jour, ou écrire à propos de ce qui vous intéresse.

À l’Oral et à l’Écoute- Speaking and Listening

Here are some suggestions:

     ·         Read your French paragraph or a French book to a family member or friend using Facetime.

     ·         Facetime with a friend or talk with a family member in French.

     ·         Watch a French video from one of the links suggested over the past two weeks.

     ·         Listen to the radio in French, or if you have the OhDio app that I suggested listen to a podcast, a French book, or to French music while going outside for a           walk.

Voici quelques suggestions:

     ·         Lis tes paragraphes en français ou un livre ou texte en français à une personne dans ta famille, ou à un ami(e) en utilisant Facetime.

     ·         Parles en français avec une personne dans ta famille ou avec un(e) ami(e) sur Facetime

     ·         Regardes une vidéo de Oniva ou tou.tv en français.

     ·         Utilise le app OhDio pour écouter à un livre, la musique, ou un podcast en français.

 

Sciences Humaines

Créez une capsule temporelle :  

2020-COVID-19-Time-Capsule-FR.pdf2020-COVID-19-Time-Capsule-FR.pdf

 

 

May 08
le vendredi 8 mai 2020

Bonjour les élèves! Voici quelques activités à faire la semaine prochaine.

Hello everyone! Here are some new activities for you to work on next week.

Lecture- Reading

Voici quelques questions de compréhension pour le texte de la semaine passée Notre-Dame de Paris en France.

Attached are some reading comprehension questions to do with last week’s article Notre-Dame de Paris en France.

Le monde en marche - Notre-Dame de Paris en France - Questions.docxLe monde en marche - Notre-Dame de Paris en France - Questions.docx

   I will post the answers later on next week.

 

Écriture-Writing

1.Use the writing prompts provided over the past three weeks to write a paragraph each day. If you are not interested in any of these prompts, keep a daily journal in French, or write about anything that interests you.

1. En utilisant les sujets d’écriture des dernières trois semaines, écrit un paragraphe chaque jour. Si tu préfères, tu peux tenir un journal chaque jour, ou écrire à propos de ce qui vous intéresse.


Étude des mots-Word Work-

2.Using your word lists from last week (Notre-Dame de Paris en France mots clés, mots nouveaux, et mots amis) do some of the word work activities assigned during Week 1.

2.En utilisant tes listes de mots de la semaine passéNotre-Dame de Paris en France mots clés, mots nouveaux, et mots amis) fais quelques activités d’étude de mots de la première semaine.


À l’Oral et à l’Écoute- Speaking and Listening

Here are some suggestions:

     ·         Read your French paragraph or a French book to a family member or friend using Facetime.

     ·         Facetime with a friend or talk with a family member in French.

     ·         Watch a French video from one of the links suggested over the past two weeks.

     ·         Listen to the radio in French, or if you have the OhDio app that I suggested listen to a podcast, a French book, or to French music while going outside for a walk.

Voici quelques suggestions:

     ·         Lis tes paragraphes en français ou un livre ou texte en français à une personne dans ta famille, ou à un ami(e) en utilisant Facetime.

     ·         Parles en français avec une personne dans ta famille ou avec un(e) ami(e) sur Facetime

     ·         Regardes une vidéo de Oniva ou tou.tv en français.

     ·         Utilise le app OhDio pour écouter à un livre, la musique, ou un podcast en français.

 

Sciences Humaines

Voici du travail pour cette semaine:  Le Canada

Regardez :

https://www.youtube.com/watch?v=QBQ5ZhHlkkY&fbclid=IwAR3uRZImi_0u6yw6CRou00NRQ2R9AxkHvv0vIeJceiEoxKbqnqBGJQ1FufM   (vidéo)


Faites le quiz :

https://www.cbc.ca/kidscbc2/the-feed/can-you-name-the-canadian-provincial-capitals?fbclid=IwAR2FCj83kHXTwTppdopcvjB0RmZkWBmqWXk7Y5kK-tBq_ZWvjLTRE4ZXi8g  (quiz provinces)


Faites le quiz :

https://www.thecanadianencyclopedia.ca/fr/quiz/cc-quiz-symboles-canadiens-facile  (quiz symboles)


Jouez le jeu :

http://www.alloprof.qc.ca/Pages/Jeux/Allomonde.aspx (jeu)  Cliquez sur « Partie rapide ».  Cliquez sur une destination sur la carte puis « OK ».  Pour les catégories, cliquez tous les carrés dans la colonne du Canada puis « OK ». 

 



 

May 01
le vendredi 1er mai 2020-Sciences Humaines

Le Nouveau-​Brunswick

Voici un site web avec un texte au sujet du Nouveau-Brunswick. 

https://www.thecanadianencyclopedia.ca/fr/article/nouveau-brunswick?fbclid=IwAR3vVsBqVvu6pHDtTeDyqdt3c5o11EXjdo0nP-Nkvhi-0fxo7QYB1714MLM

Lis le texte et répondre aux questions attachées. Les réponses sont attachées aussi, alors tu peux corriger tes réponses après.

Le NB questions de comprehension (1).docxLe NB questions de comprehension (1).docx

Voici un site web où tu peux faire un quiz sur tes connaissances du Nouveau-Brunswick.

https://www.cbc.ca/kidscbc2/the-feed/how-much-do-you-know-about-new-brunswick   


May 01
le vendredi 1er mai 2020- FILA

Bonjour les élèves! Voici quelques activités à faire la semaine prochaine.

Hello everyone! Here are some new activities for you to work on next week. 

Lecture- Reading

Below is a text about la cathédrale Notre Dame de Paris. Complete the following tasks (which we have been practicing since Sept) using the text.

Le monde en marche - Article - Notre-Dame de Paris en France.docxLe monde en marche - Article - Notre-Dame de Paris en France.docx

Les Stratégies de Lecture :

      1.       Faire 3 Observations: write 3 observations

 J’observe que…

      2.       Faire 3 Prédictions- write 3 predictions

         Je prédis que………..parce que….

  3.       Liste de 10 mots nouveaux- find 10 new words and look them up in the dictionary and write the English word beside it.

      4.       Liste de 10 mots amis- write a list of 10 words that are very similar in English and French

      5.       Lecture- lis le texte

      6.       Liste de 10 mots clés- write a list of 10 key words

      7.       Résumé de texte- using your list of 10 key words, write a detailed summary  (5-8 sentences) and underline your key words

      8.       Faire des liens- Make 3 connections

         Cela me fait penser à ……. This reminds me of …..

         J’ai lu un autre livre où….


Écriture-Writing

Voici quelques sujets d’écriture pour le mois de mai.

Here are some new writing topics for the month of May.

mai.pdfmai.pdf

1.Use the writing prompts provided over the past three weeks to write a paragraph each day. If you are not interested in any of these prompts, keep a daily journal in French, or write about anything that interests you.

En utilisant les sujets d’écriture des dernières trois semaines, écrit un paragraphe chaque jour. Si tu préfères, tu peux tenir un journal chaque jour, ou écrire à propos de ce qui vous intéresse.​ 

À l’Oral et à l’Écoute- Speaking and Listening

Here are some suggestions:

      ·         Read your French paragraph or a French book to a family member or friend using Facetime.

      ·         Facetime with a friend or talk with a family member in French.

      ·         Watch a French video from one of the links suggested over the past two weeks.

      ·         Listen to the radio in French, or if you have the OhDio app that I suggested listen to a podcast, a French book, or to French music while going outside for a           walk.

Voici quelques suggestions:

      ·         Lis tes paragraphes en français ou un livre ou texte en français à une personne dans ta famille, ou à un ami(e) en utilisant Facetime.

      ·         Parles en français avec une personne dans ta famille ou avec un(e) ami(e) sur Facetime

     ·         Regardes une vidéo de Oniva ou tou.tv en français.

     ·         Utilise le app OhDio pour écouter à un livre, la musique, ou un podcast en français.​


 

April 24
le vendredi 24 avril 2020

Lecture- Reading

Using the Hannah Taylor text from last week, complete 3 activities in a straight line (horizontal, vertical, or diagonal) from the Tic Tac Toe sheet attached.

En utilisant le texte de Hannah Taylor de la semaine passée, complète 3 activités de la feuille attachée.

Hannah Taylor post lecture Tic Tac Toc.docxHannah Taylor post lecture Tic Tac Toc.docx


Écriture-Writing

1.Use the writing prompts provided over the past two weeks to write a paragraph each day. If you are not interested in any of these prompts, keep a daily journal in French, or write about anything that interests you.

En utilisant les sujets d’écriture des dernières deux semaines, écris un paragraphe chaque jour. Si tu préfères, tu peux tenir un journal chaque jour, ou écrire à propos de ce qui vous interesse.


2. Étude de​ mots-Word Work

Using your word lists from Hannah Taylor (mots clés, mots nouveaux, et mots amis) do some of the word work activities assigned during Week 1.

En utilisant tes listes de mots de Hannah Taylor de la semaine passée (mots clés, mots nouveaux, et mots amis) fais quelques activités d’étude de mots de la première semaine.


À l’Oral et à l’Écoute- Speaking and Listening

Here are some suggestions:

       ·         Read your French paragraph or a French book to a family member or friend using Facetime.

       ·         Facetime with a friend or talk with a family member in French.

       ·         Watch a French video from one of the links suggested over the past two weeks.

       ·         Listen to the radio in French, or if you have the OhDio app that I suggested last week listen to a podcast, a French book, or to French music while going                outside for a walk.

 Voici quelques suggestions:

      ·         Lis tes paragraphes en français ou un livre ou texte en français à une personne dans ta famille, ou à un ami(e) en utilisant Facetime.

      ·         Parles en français avec une personne dans ta famille ou avec un(e) ami(e) sur Facetime

      ·         Regardes une vidéo de Oniva ou tou.tv en français.

      ·         Utilise le app OhDio pour écouter à un livre, la musique, ou un podcast en français.

 ​

April 17
le vendredi 17 avril 2020

Bonjour tout le monde! J’espère que vous êtes en santé et heureux! J

Hello everyone! I hope you are all healthy and happy! 

LECTURE:

Voici un texte informatif au sujet d’une jeune fille Hannah Taylor qui inspire le respect. Fais les tâches suivantes (qu’on a pratiqué depuis septembre) en utilisant le texte.

Below is a text about a young girl named Hannah Taylor who inspires respect. Complete the following tasks (which we have been practicing since Sept) using the text.

M1_Texte_B.pdfM1_Texte_B.pdf

Les Stratégies de Lecture :

1.   1.    Faire 3 Observations: write 3 observations

        J’observe que…

2.   2.   Faire 3 Prédictions- write 3 predictions

   Je prédis que………..parce que…. 

3.   3. Liste de 10 mots nouveaux- find 10 new words and look them up in the dictionary and write the English word beside it.

4.   4.  Liste de 10 mots amis- write a list of 10 words that are very similar in English and French

5.   5.  Lecture- lis le texte silencieusement, et aussi à haute voix​-read the text once silently and once aloud

6.   6.  Liste de 10 mots clés- write a list of 10 key words

7.   7.  Résumé de texte- using your list of 10 key words, write a detailed summary  (5-8 sentences) and underline your key words

8.   8.   Faire des liens- Make 3 connections

     Cela me fait penser à ……. This reminds me of …..

     J’ai lu un autre livre où….

 Écriture

Voici quelques sujets d’écriture pour avril :

Here are some new writing prompts for April :

avril.pdfavril.pdf

Lire votre paragraphe à un parent, ou frère ou sœur. 

 

À l’Oral et à l’Écoute

I recently found this App that can be downloaded for free onto a tablet or phone. It is called Ohdio by Radio-Canada. It has French audio books, French music, French podcasts etc. Try it out!

oh.png      https://ici.radio-canada.ca/ohdio

Regarder un vidéo en français: Any video that does not have a lock symbol on it is free to watch. If it has a lock symbol you need a subscription to watch it.

https://ici.tou.tv/ 

 

 ​

April 08
le jeudi 9 avril 2020

Hi everyone, I hope you are all doing well! I will use this website to post documents, links to videos, and suggestions of activities etc., that you can access from home. ​Please feel free to email me with any questions and I will do my best to contact you as soon as I can. Take care!

krista.cullinan@nbed.nb.ca

Here is a copy of the email I will send out to parents today:

Good Afternoon;

             I hope everyone is healthy and well. Unfortunately at this time, it does not look as though I will get the opportunity to return to the class to see your children. This is definitely a new and unique situation for everyone!

 

In an effort to continue to support your child’s learning, I will be updating my homework website which is linked to the Barnhill website. I have not been using this website so far this year, but will begin to add new information to it from now until June. Here is the direct link:  http://sites.nbed.nb.ca/blog/Cullinan/default.aspx

 

I understand that everyone’s situation is unique and that some of the assignments will not be completed. 

 

If you need to speak to me or ask me any questions, you can always email me or send me your number via email if you would prefer a phone call. I will do my very best to respond in a timely manner. 


French Immersion Language Arts

Étude des mots 11 choix d'activites1.docxÉtude des mots 11 choix d'activites1.docx

etudes de mots  le printemps1.docxetudes de mots le printemps1.docx

Ecriture pour soi-Le Printemps1.docxEcriture pour soi-Le Printemps1.docx

Paques.pdfPaques.pdf


Above I have attached 4 files. The first is a list of 11 word work activties with an explanation for each activity. Students can use the vocabulary from the list provided in the second attachment for these activities. The third attachment has some writing prompts that students can use to write a paragraph. I would also encourage students to share their paragraph with family or friends to continue to practice their spoken French. The last attachment is a booklet for the Spring/Easter theme, which includes a variety of activities. If students are able to print it out, great, but this is not necessary. They can use the vocabulary inside to do the above word work activities. 


Here is a link to a site where students can access videos in French.​ They are already familiar with ONIVA, as we have watched some of these videos in class since September.    ONIVA videos


Here is a link that students can use to access books in French.

 French Books



Sciences Humaines


Although we will not be having a Heritage Fair at the school this year, we would suggest that students research a topic of their choice, and write up a written report. Attached are outlines to follow in English and French. 

FI Heritage Research Instructions English.docxFI Heritage Research Instructions English.docx

FI Heritage Research Instructions Person Event.docxFI Heritage Research Instructions Person Event.docx




 

 About this blog

 
About this blog
Welcome to SharePoint Blogs. Use this space to provide a brief message about this blog or blog authors. To edit this content, select "Edit Page" from the "Site Actions" menu.